Att göra efter föreningsstämman
Efter föreningsstämman eller det konstituerande styrelsemötet finns det några saker som styrelsen bör göra för att underlätta föreningens fortsatta administration samt vår hantering av föreningen. Samtliga blanketter skickas till ABJ Boförvaltning AB. Konstituerande styrelsemöte Direkt efter föreningsstämman eller kort därefter ska den nyvalda styrelsen ha ett konstituerande styrelsemöte där beslut ska fattas om fördelningen av de olika posterna inom styrelsen samt om firmateckning och attesträtt. Ändringsanmälan till Bolagsverket Om personsammansättningen i styrelsen har ändrats ska en ändringsanmälan till Bolagsverket göras. Antingen kan ändringen göras direkt på verksamt.se eller via blankett, blanketten skickar ni till oss på ABJ Boförvaltning så ombesörjer vi att avgiften till Bolagsverket betalas samt skickar blanketten vidare till dem med notering om vilken dag avgiften har betalats. Om inga personförändringar har gjorts i samband med stämman så ska ni i alla fall beställa ett nytt registreringsbevis från Bolagsverket då dessa endast är giltiga i ett år. När föreningen får det nya registreringsbeviset vill vi att ni skickar detta i original eller kopia till oss på ABJ Boförvaltning. Kontaktuppgifter Om föreningen har bytt kontaktpersoner och eller postadress ber vi er att fylla i dessa uppgifter på denna blankett. Attesträtt De personer som enligt beslut på konstituerande styrelsemötet fått attesträtt ska anges på denna blankett samt lämna namnteckningsprov på densamma. Denna blankett behövs så att vi kan säkerställa att det är "rätt" person som attesterar föreningens utbetalningar. Om er förening har elektronisk fakturahantering och det ska ske någon förändring i den elektroniska attesträtten vill vi att ni skickar e-post och talar om vem/vilka som ska ha attesträtt samt den/de personernas e-postadress. Fullmakt för betalning av föreningens lån Föreningen har möjlighet att lämna fullmakt till oss för att säkerställa att föreningens lån blir betalda i rätt tid utan att föreningen behöver attestera dessa. Om vi har tillgång till villkorshandlingar för föreningens lån så kan vi kontrollera mot dessa att rätt belopp har aviserats föreningen. Om ni väljer att lämna fullmakt för detta så måste låneavierna adresseras direkt till oss på adress: ABJ Boförvaltning AB, Box 3041, 750 03 Uppsala Fullmakt för hantering av föreningens lägenhetsförteckning Till föreningens pantsättningshandlingar som ABJ Boförvaltning undertecknar och skickar till bankerna skall en fullmakt från föreningens styrelse bifogas där det framgår vilka personer hos ABJ Boförvaltning som har rätt att i föreningens ställning skriva under pantsättningshandlingarna. Fullmakten ska vara underskriven av två, enligt registreringsbeviset, behöriga firmatecknare. Det är viktigt att fullmakten är daterad senare än registreringsbeviset. Vi vill samtidigt passa på att påminna er om att när ABJ Boförvaltning sköter föreningens lägenhetsförteckning får inte pantsättningshandlingarna undertecknas av styrelsen utan de ska skickas direkt till oss för handläggning. Stämmoprotokoll och påskriven årsredovisning med revisionsberättelse Vi uppskattar om vi får en kopia på ert justerade årsmötesprotokoll då vi behöver det för att bokföra föreningens resultat enligt stämmobeslut. Vi önskar också en kopia på årsredovisningen med revisionsberättelse. |
|